Κέντρο Συμβουλευτικής & Ψυχοθεραπείας
Τηλ. Επικοινωνίας: 210 57 47 785  / Χάρτης

ΤΑ ΟΡΙΑ ΣΤΗΝ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ: ΠΟΣΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΑ ΕΙΝΑΙ;

Another Blog Post
31 Αυγ 2013 | από: Νικολάου Ελένη

Παρ’όλο που η διαδικασία της θέσπισης ορίων στα παιδιά δεν είναι εύκολη υπόθεση για τους γονείς, ωστόσο αν συνειδητοποιήσουνε τα οφέλη της σωστής οριοθέτησης, θα προσπαθήσουνε για αυτό όσο και αν τους δυσκολεύει. Προϋπόθεση για την αποτελεσματικότητα της θέσπισης ορίων αποτελεί η αναγνώριση της αξίας τους, το γεγονός ότι πρέπει να έχουνε και οι ίδιοι όρια, υπευθυνότητα στο γονικό τους ρόλο, σεβασμό στην προσωπικότητα του παιδιού, ευελιξία σε σχέση με την ιδιοσυγκρασία του εκάστοτε παιδιού, αλλά και διάθεση και χρόνο στο να τα «διδάξουνε», διότι οριοθέτηση σημαίνει διδασκαλία και όχι τιμωρία.

Γιατί τελικά είναι σημαντικό τα όρια να τίθονται στα παιδιά;

Oι έρευνες αναφέρουν ότι τα παιδιά που μεγαλώνουν σε ένα οικογενειακό πλαίσιο με σταθερά, λογικά και σαφή όρια σε σχέση με εκείνα που συμπεριφέρονται κατά κανόνα όπως αισθάνονται, νιώθουν μεγαλύτερη συναισθηματική ασφάλεια, έχουν καλύτερη προσαρμογή στο περιβάλλον, μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση, γίνονται πιο υπεύθυνα, αποκτούν αυτοέλεγχο και αυτοπειθαρχία. Τα παιδιά αυτά ως ενήλικοι είναι πολύ καλά προσαρμοσμένοι, με αυτοπεποίθηση και με αίσθημα υπευθυνότητας.

Τα όρια στα παιδιά λειτουργούν προληπτικά για ολόκληρη την οικογένεια. Με τον όρο «προληπτικά» εννοούμε ότι εάν τα όρια-κανόνες δεν τηρηθούν από το παιδί, ο γονιός δεν μπαίνει στη διαδικασία να επιβάλλει ξαφνικά, θυμωμένα και με τιμωριτικό χαρακτήρα ποινές και αυστηρές καταναγκαστικές τιμωρίες στα παιδιά, διότι κατά την οριοθέτηση προβλέπετε τι θα συμβεί σε περίπτωση «παραβίασης» ενός κανόνα από το παιδί. Για παράδειγμα λέμε στο παιδί: «Το απόγευμα που θα πάμε στο μαγαζί θα διαλέξεις μόνο ένα παιχνίδι για να αγοράσουμε». Αποτέλεσμα αυτού είναι η αποφυγή έντονων συγκρούσεων, αντιπαραθέσεων και έντασης στο σπίτι ή και σε άλλα περιβάλλοντα.

Με τα όρια δεν απειλείται η συναισθηματική ασφάλεια των σχέσεων. Τα όρια πρέπει να τίθενται μέσα σε ένα περιβάλλον αγάπης, ενδιαφέροντος, αποδοχής και σεβασμού κάτι το οποίο πετυχαίνεται αν ακολουθηθεί μια θετική επικοινωνία. Θετική επικοινωνία σημαίνει θετική διατύπωση, σαφήνεια και σταθερότητα στον τόνο της φωνής. Για παράδειγμα, λέει ο γονέας: «Θα σου διαβάσω το παραμύθι όταν ντυθείς» (οριοθέτηση) και όχι «Δεν θα σου διαβάσω το παραμύθι αν δεν ντυθείς » (απειλή).

Τα όρια προάγουν τη συνεργασία με το παιδί. Εξηγούμε στα παιδιά το λόγο που μπαίνει ένας κανόνας και εφόσον προηγείται συζήτηση αποφεύγονται οι συγκρούσεις. Έτσι το παιδί γίνεται σύμμαχος στην αλλαγή, δεν θυμώνει και κάνει αυτό που είναι σωστό, με τη διαφορά ότι το έχει καταλάβει και όχι επειδή πρέπει. Έτσι τα όρια δείχνουν τα πλαίσια μέσα στα οποία μπορεί να κινηθεί το παιδί, όχι γιατί το επιβάλλουν οι γονείς αλλά επειδή έτσι θα είναι καλύτερα για όλους. Για παράδειγμα, λέει η μητέρα: «Τον τελευταίο καιρό με έχει προβληματίσει το ότι δεν ντύνεσαι μόνος σου και περιμένεις εμένα κάθε πρωί να σε ντύσω… έλα να το συζητήσουμε και να δουμε τι μπορούμε να κάνουμε για αυτό γιατί εμένα αυτή σου η συμπεριφορά σου με δυσκολεύει».

Ειδικότερα, αυτά που πρέπει να προσέξουν οι γονείς κατά την οριοθέτηση της συμπεριφοράς των παιδιών τους είναι τα εξής:

  • Τα όρια εφαρμόζονται διαφορετικά ανάλογα με το αναπτυξιακό στάδιο. Αν πρόκειται για βρέφος ή νήπιο που άρχισε να στέκεται στα πόδια του, προσπαθήστε να κάνετε απόσπαση της προσοχής του σε άλλη δραστηριότητα. Από 2 ετών και πάνω πρέπει να εξηγούμε στο παιδί τι έκανε λάθος και πως θα το διορθώσει, δίνοντας του ταυτόχρονα και την ευκαιρία να σκεφτεί γιατί συμπεριφέρθηκε με το συγκεκριμένο τρόπο. Σε μεγαλύτερα παιδιά, πρέπει τα ίδια από μόνα τους να διορθώνουν τις λάθος συμπεριφορές τους.
  • Η οριοθέτηση πρέπει να προσαρμόζεται στην προσωπικότητα του παιδιού με την έννοια ότι οι γονείς θα πρέπει να διακρίνουν την ιδιοσυγκρασία του παιδιού τους και να το αντιμετωπίσουν ανάλογα παραμένοντας όμως σταθεροί στους κανόνες-όρια.
  • Εξηγούμε στα παιδιά τι έχουν να κερδίσουν αν ακολουθήσουν τους κανόνες που θέτουμε, οι οποίοι πρέπει πάντα να έχουν μια λογική.
  • Προσπαθούμε να είμαστε καλά πρότυπα συμπεριφοράς για τα παιδιά ώστε να μας μιμηθούνε.
  • Η χρήση σωματικής τιμωρίας πέραν του ότι επιφέρει σοβαρά προβλήματα στην ψυχοκοινωνική ανάπτυξη των παιδιών ως γονείς προβληματιστείτε το πρότυπο που περνάτε στο παιδί για το πώς αντιδράμε όταν είμαστε πολύ θυμωμένοι.

Διαβάστε Επίσης...

ΔΕΚΑ ΤΡΟΠΟΙ ΓΙΑ ΝΑ ΧΤΙΣΕΤΕ ΤΗΝ ΑΥΤΟΕΚΤΙΜΗΣΗ ΣΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΣΑΣ

Η αυτοεκτίμηση είναι το ψυχικό εφόδιο που χτίζεται στην παιδική ηλικία και συνοδεύει κάθε έναν από εμάς σε όλη του...

Περισσότερα...
ΤΥΠΟΙ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ ΣΕ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΗ ΔΙΕΚΔΙΚΗΣΗ ΤΩΝ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ ΜΑΣ

Έχετε παρατηρήσει με ποιο τρόπο αντιδράτε στις διάφορες καταστάσεις της καθημερινότητας; Μήπως προσπαθείτε να είστε ‘καλοί’...

Περισσότερα...
EΠΟΧΙΚH ΚΑΤΑΘΛΙΨΗ

Με την έναρξη του φθινοπώρου δεν είναι λίγα τα άτομα που εκδηλώνουν μια σταδιακή επιδείνωση της διάθεσης...

Περισσότερα...
ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗ ΔΙΑΠΑΙΔΑΓΩΓΗΣΗ: ΕΣΕΙΣ ΤΙ ΤΥΠΟΣ ΓΟΝΙΟΥ ΕΙΣΤΕ;

Μέχρι και πριν λίγα χρόνια οι γονείς ενδιαφερόντουσαν πρώτιστα για την πνευματική και διανοητική καλλιέργεια των παιδιών τους, θεωρώντας ότι...

Περισσότερα...

Νικολάου Ελένη

Ψυχολόγος με εκπαίδευση στη Γνωσιακή Συμπεριφοριστική Ψυχοθεραπεία.
Είναι επιστημονική υπεύθυνη του Κέντρου Συμβουλευτικής και Ψυχοθεραπείας «Μαζί Μπορώ».

Κέντρο «Μαζί Μπορώ»

Συμβουλευτικής & Ψυχοθεραπείας

Δωδεκανήσου 104,
Περιστέρι, 12 134, Αθήνα
(πλησίον στάσης Μετρό Ανθούπολης)


210 57 47 785

693 60 600 67



Newsletter

Κάντε εγγραφή συμπληρώνοντας το e-mail σας, για να λαβαίνετε νέα του Κέντρου μας:

Μιλήστε Μας, Σας Ακούμε

Όνομα:

E-mail:

Μήνυμα: