Κέντρο Συμβουλευτικής & Ψυχοθεραπείας
Τηλ. Επικοινωνίας: 210 57 47 785  / Χάρτης

ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗ ΔΙΑΠΑΙΔΑΓΩΓΗΣΗ: ΕΣΕΙΣ ΤΙ ΤΥΠΟΣ ΓΟΝΙΟΥ ΕΙΣΤΕ;

Another Blog Post
31 Αυγ 2013 | από: Νικολάου Ελένη

Μέχρι και πριν λίγα χρόνια οι γονείς ενδιαφερόντουσαν πρώτιστα για την πνευματική και διανοητική καλλιέργεια των παιδιών τους, θεωρώντας ότι η υψηλή νοητική επάρκεια - εφυία αποτελεί εγγυητικό παράγοντα ικανότητας, επιτυχίας και γιατί όχι συναισθηματικής επάρκειας ενός ατόμου. Σήμερα, με τη θεωρία της συναισθηματικής νοημοσύνης (E.Q.) που καθιέρωσε ο ψυχολόγος D.Goleman οι ειδικοί πιστεύουν ότι η πορεία ενός ανθρώπου εκτός από το δείκτη της ευφυΐας του εξαρτάται και από ένα σύνολο κάποιων άλλων χαρακτηριστικών που περιλαμβάνει η έννοια της συναισθηματικής νοημοσύνης.

Αυτά τα χαρακτηριστικά αφορούν την ικανότητα του ατόμου να αναγνωρίζει τα συναισθήματα του, να ακούει τους άλλους και να τους συναισθάνεται, καθώς και να εκφράζει και να διαχειρίζεται αποτελεσματικά αυτό που νιώθει ώστε να έχει καλές διαπροσωπικές σχέσεις. Με άλλα λόγια, όταν το άτομο μπορεί να αντέχει και να διαχειρίζεται τις απογοητεύσεις, είναι ικανό να διεκδικεί όπως και να επιλύει συγκρούσεις, να χαλιναγωγεί την επιθυμία του, να βρίσκει κίνητρα για τον εαυτό του, να ρυθμίζει αποτελεσματικά τη διάθεσή του, να έχει ενσυναίσθηση, και να νιώθει αισιοδοξία και ελπίδα για τη ζωή, τότε θεωρούμε ότι έχει υψηλή συναισθηματική νοημοσύνη.

Τώρα αν αναρωτιέστε πόσο εύκολο είναι να κατακτήσει κάποιος αυτή τη «λίστα των ικανοτήτων» της συναισθηματικής νοημοσύνης, το βέβαιο είναι ότι αυτό το είδος της νοημοσύνης καλλιεργείται σε όλες τις ηλικίες και κυρίως στα παιδιά γιατί αυτά μαθαίνουν ευκολότερα. Και επειδή σύμφωνα με τον D.Goleman «η οικογενειακή ζωή είναι το πρώτο σχολείο της συναισθηματικής μάθησης», οι γονείς θα πρέπει καταρχήν να κατανοήσουν πόσο σημαντικός είναι ο τύπος αλληλεπίδρασης-διαπαιδαγώγησης που ακολουθούν με τα παιδιά τους και πως αυτός σχετίζεται με την ανάπτυξη συναισθηματικά υγιέστερων παιδιών.

Σύμφωνα με τον J.Gottman, υπάρχουν τέσσερις τύποι γονικής συμπεριφοράς βάσει με βάση τη θεωρία της συναισθηματικής νοημοσύνης.

  • Οι αποστασιοποιημένοι γονείς: αποστασιοποιούνται ή αγνοούν τα συναισθήματα του παιδιού γιατί θεωρούν ότι τα συναισθήματα δεν είναι σημαντικά ή γιατί δεν ξέρουν τι άλλο να κάνουν. Επιθυμούν την άμεση εξαφάνιση των αρνητικών συναισθημάτων από τα παιδιά και νιώθουν άβολα με αυτά. Δεν επιδιώκουν την επίλυση προβλημάτων επειδή πιστεύουν ότι με το χρόνο θα λυθούν. Υποβαθμίζουν τα γεγονότα που οδήγησαν στη έκφραση των συναισθημάτων και επικεντρώνονται στη χρήση περισπασμών με σκοπό την αναστολή των συναισθημάτων.
  • Οι επικριτικοί-αποδοκιμαστικοί γονείς: κρίνουν και επικρίνουν τα συναισθήματα των παιδιών, τιμωρούν το παιδί που εκφράζει κυρίως τα αρνητικά του συναισθήματα και πιστεύουν ότι το να γίνεται κάτι τέτοιο είναι αντιπαραγωγικό και χάσιμο χρόνου. Πιστεύουν ότι για να επιβιώσουν τα παιδιά πρέπει να είναι σκληρά. Επίσης θεωρούν ότι το παιδί που εκφράζει αρνητικά συναισθήματα έχει ‘’κακό χαρακτήρα’’ και ότι με αυτό τον τρόπο θέλει κάτι να πετύχει. Αυτή η ιδέα οδηγεί σε οικογενειακές συγκρούσεις και επιβολή εξουσίας. Αποτέλεσμα των δυο παραπάνω τύπων διαπαιδαγώγησης είναι τα παιδιά να μαθαίνουν ότι τα συναισθήματα είναι ακατάλληλα, λανθασμένα και χωρίς αξία, δυσκολεύονται να τα διαχειριστούν και πιστεύουν πως για τον εαυτό τους ότι ΄΄κάτι δεν πάει καλά με τη φύση τους’’.
  • Οι επιτρεπτικοί-παραχωρητικοί γονείς: αποδέχονται ελεύθερα οποιαδήποτε έκφραση συναισθήματος, παρηγορούν το παιδί που βιώνει αρνητικά συναισθήματα, επιτρέπουν προσφέροντας ελάχιστη καθοδήγηση, δεν θέτουν όρια στα παιδιά ούτε τους διδάσκουν τρόπους επίλυσης προβλημάτων. Δεν εκπαιδεύουν το παιδί για τη σημασία των συναισθημάτων και αντιμετωπίζουν τη διαχείρηση τους με μια μέθοδο εκτόνωσης σαν να ‘’ανοίγουν το καπάκι για να φύγει η πίεση και μετά όλα διορθώνονται’’. Αποτέλεσμα αυτού του τύπου διαπαιδαγώγησης είναι τα παιδιά να δυσκολεύονται στη διαχείρηση των συναισθημάτων τους, στο να συγκεντρωθούν, να κάνουν φίλους και να τα πάνε καλά μαζί τους.
  • Οι συναισθηματικοί μέντορες: βλέπουν τα αρνητικά συναισθήματα των παιδιών ως την ευκαιρία για στενή επικοινωνία, είναι διαθέσιμοι να αφιερώσουν χρόνο σε ένα λυπημένο, φοβισμένο ή θυμωμένο παιδί χωρίς να ανυπομονούν όταν εκφράζει αυτά που νιώθει. Σέβονται τα συναισθήματα του παιδιού λαμβάνοντας σοβαρά υπόψη κυρίως τα αρνητικά συναισθήματα που τυχόν εκφράζει. Οι ίδιοι οι γονείς εκτιμούν και έχουν επίγνωση των δικών τους συναισθημάτων, δεν λένε στο παιδί πως πρέπει να αισθάνεται, είναι ευαίσθητοι και δεν αισθάνονται σύγχυση ή άγχος όταν καλούνται να αντιμετωπίσουν τη συναισθηματική έκφραση των παιδιών. Αποτέλεσμα αυτού του τύπου διαπαιδαγώγησης είναι τα παιδιά να αναπτύσσουν υψηλή συναισθηματική νοημοσύνη με αποτέλεσμα να εμπιστεύονται τα συναισθήματά τους, να επιλύουν τα προβλήματα, να έχουν καλές διαπροσωπικές σχέσεις και να λειτουργούν ομαδικά, να συγκεντρώνονται καλύτερα και να αρρωσταίνουν λιγότερο. Στο ερώτημα αν μπορούν όλοι οι γονείς να γίνουν συναισθηματικοί μέντορες για τα παιδιά τους, η απάντηση είναι ότι μπορούν αρκεί να το θέλουν. Η συναισθηματική αγωγή απαιτεί προσπάθεια και εξάσκηση. Προϋπόθεση για την επιτυχία της διαδικασίας αποτελεί οι γονείς να έχουν γνώση των συναισθημάτων, να μπορούν να διαχειρίζονται τα δικά τους συναισθήματα και να καλλιεργήσουν τις κατάλληλες δεξιότητες αποτελεσματικής επικοινωνίας.

Διαβάστε Επίσης...

ΔΕΚΑ ΤΡΟΠΟΙ ΓΙΑ ΝΑ ΧΤΙΣΕΤΕ ΤΗΝ ΑΥΤΟΕΚΤΙΜΗΣΗ ΣΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΣΑΣ

Η αυτοεκτίμηση είναι το ψυχικό εφόδιο που χτίζεται στην παιδική ηλικία και συνοδεύει κάθε έναν από εμάς σε όλη του...

Περισσότερα...
ΤΥΠΟΙ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ ΣΕ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΗ ΔΙΕΚΔΙΚΗΣΗ ΤΩΝ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ ΜΑΣ

Έχετε παρατηρήσει με ποιο τρόπο αντιδράτε στις διάφορες καταστάσεις της καθημερινότητας; Μήπως προσπαθείτε να είστε ‘καλοί’...

Περισσότερα...
EΠΟΧΙΚH ΚΑΤΑΘΛΙΨΗ

Με την έναρξη του φθινοπώρου δεν είναι λίγα τα άτομα που εκδηλώνουν μια σταδιακή επιδείνωση της διάθεσης...

Περισσότερα...
ΤΑ ΟΡΙΑ ΣΤΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ: ΠΟΣΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΑ ΕΙΝΑΙ;

Παρ’όλο που η διαδικασία της θέσπισης ορίων στα παιδιά δεν είναι εύκολη υπόθεση για τους γονείς, ωστόσο...

Περισσότερα...

Νικολάου Ελένη

Ψυχολόγος με εκπαίδευση στη Γνωσιακή Συμπεριφοριστική Ψυχοθεραπεία.
Είναι επιστημονική υπεύθυνη του Κέντρου Συμβουλευτικής και Ψυχοθεραπείας «Μαζί Μπορώ».

Κέντρο «Μαζί Μπορώ»

Συμβουλευτικής & Ψυχοθεραπείας

Δωδεκανήσου 104,
Περιστέρι, 12 134, Αθήνα
(πλησίον στάσης Μετρό Ανθούπολης)


210 57 47 785

693 60 600 67



Newsletter

Κάντε εγγραφή συμπληρώνοντας το e-mail σας, για να λαβαίνετε νέα του Κέντρου μας:

Μιλήστε Μας, Σας Ακούμε

Όνομα:

E-mail:

Μήνυμα: